banner_moli_sklep_zycia.jpg

Idalia Kowara-Schmidt - taniec to moja pasja

Zaraz po zakończeniu IV Festiwalu Tańca Orientalnego i Flamenco - który odbył się w BOK-MCC 10 maja 2017 roku, na gorąco rozmawiamy z Instruktor Pracowni Tańca Orientalnego Idalią Kowarą – Schmidt.

Jak wrażenia?

Muszę przyznać, że jestem naprawdę bardzo szczęśliwa. Mogę śmiało powiedzieć, że ziściło się jedno z moich cichych marzeń, czyli możliwość wystąpienia przed tak liczną publicznością bolesławiecką na dużej scenie kina Forum wraz z prowadzoną przeze mnie grupą ambitnych uczennic. Festiwal się udał i to daje mi ogromną satysfakcję.

Jakie plany na przyszłość?

Dzisiaj moja Pracownia zaprezentowała się w kilku choreografiach, dwa zaprezentowała grupa dziecięca, a trzy grupa dorosłych oraz udało się zatańczyć jeden układ jako trio. Jak na niecałe dwa semestry nauki, jest to spory wyczyn. Myślę, że przyszły rok będzie równie owocny. Oprócz tańca orientalnego w stylu klasycznym, do muzyki pop czy show z rekwizytami, bardzo chciałabym zaprezentować na scenie egipski folklor, którego do tej pory jeszcze nie było. Dodatkowo w tym roku pojawił się styl tribal fusion, który nadal będzie kultywowany, ale w innych formach, aby zaskoczyć publiczność za rok.

Kiedy zaczęła się Twoja przygoda z tańcem?

Moja przygoda z tańcem zaczęła się dosyć dawno temu, kiedy uczęszczałam jeszcze do szkoły średniej. Koleżanki z mojej klasy na jednym z apeli szkolnych zatańczyły w czarnych topach i legginsach, a biodra przepasane miały brzęczącymi chustkami. Było to coś niezwykłego, nie mogłam od nich oderwać oczu i byłam w szoku, że szybciej o tym nawet nie wspomniały. Od razu poszłam za ciosem i zapisałam się na zajęcia u pani Elżbiety Eisenblatter, a że był to 2 semestr nauki, musiałam cały materiał od podstaw samodzielnie nadrobić. I po jakimś czasie, z kilku dziewcząt z klasy, zostałam tylko ja. Traktowałam taniec orientalny w tamtym okresie jako hobby. W między czasie miałam roczną przerwę od nauki tańca z powodu ciąży. Jednak, gdy na dobre wróciłam, taniec pochłonął mnie bez reszty. Mimo że moje serce należało nieodłącznie do stylu tribal fusion, w raqs sharki, czyli tańcu orientalnym, zakochałam się ponownie jakieś 5 lat temu, kiedy zaczęłam wyjeżdżać poza rodzinne miasto i pobierać nauki u instruktorów polskich jak i zagranicznych. Otworzyli moje serce i umysł, i jestem za to niezmiernie wdzięczna.

Taniec to Twoja pasja i to widać. Jak udaje Ci się pogodzić pasję z codziennością?

Nie jest to łatwe, szczególnie jak się ma rodzinę, synka w pierwszej klasie, pracę na pełen etat i dodatkowo buduje się dom. Taniec, owszem, jest to moja pasja, ale od pewnego czasu, traktuje go jak pracę. Poświęcam swojemu własnemu rozwojowi dosyć sporo uwagi, na przykład jeżdżę na festiwale i biorę udział w warsztatach w celu ciągłego doskonalenia swojej techniki i stylu, a oprócz tego występuję oraz uczę. Najważniejszy jest tutaj sposób organizacji, zarządzania czasem i dobra komunikacja z partnerem, który, niestety, musi być bardziej wyrozumiały, gdy ma kobietę-tancerkę.

Co poradziłabyś Kobietom, które dzisiaj po raz pierwszy widziały taniec orientalny i chciałyby zacząć z nim przygodę?

W takim przypadku serdecznie zaprosiłabym taką panią na zajęcia z tańca orientalnego, które odbywają się regularnie w Bolesławieckim Ośrodku Kultury. Mogę przy tym zapewnić, że nauka tego tańca będzie dla niej ciekawym doświadczeniem. Taniec orientalny to nie tylko szereg kroków i kombinacji tanecznych, to rewelacyjny sposób na zapomnienie o trudach codziennego życia i na przeniesienie się do innego świata. Myślę, że w dobie konsumpcyjnej gonitwy, dobrze jest raz na jakiś czas zatrzymać się, wziąć głęboki oddech i pozwolić swojemu ciału na chwilę swobodnego ruchu. A to wszystko do miłej dla ucha orientalnej muzyki.

Co daje taniec orientalny?

Taniec orientalny jest w stanie wyzwolić bardzo wiele pozytywnej energii. Dzięki niemu można odkryć w sobie niesamowite pokłady kobiecości oraz zaczynamy doceniać siebie i swoją pracę nad sobą. Z własnego doświadczenie wiem, że nauka tańca w grupie oraz występy sprawiają, że stajemy się bardziej pewne siebie i swojej wartości. Taniec pomaga też w walce z wszelkimi kompleksami. Najwspanialszy jest moment, w którym zdajemy sobie sprawę, że nasze ciało, czyli nasze narzędzie pracy, jest tak naprawdę piękne, silne oraz niesamowicie plastyczne, niezależnie od kształtów.

Czy każdy może go tańczyć?

Zdecydowanie tak. Taniec orientalny, na szczęście, należy do takich rodzajów tańca, który przeznaczony jest dla pań w każdym wieku i o każdym kształcie. Taniec pozwala na lepsze poznanie możliwości własnego ciała, które z każdym treningiem staje się coraz sprawniejsze. Regularne ćwiczenia poprawiają ogólną kondycję i poprawiają wygląd sylwetki. Każda z pań znajdzie w nim coś dla siebie

Są przeciwwskazania?

Muszę przyznać, że nauka tańca orientalnego jest dosyć wymagająca, jednakże nie jest aż tak inwazyjna. Przeciwskazania są następujące: zaawansowana ciąża (i to nie zawsze), naprawdę poważne urazy kręgosłupa, stawów biodrowych lub kolanowych. O tańcu orientalnym, niemniej jednak, mówi się, że ma działania terapeutyczne, dla przykładu łagodzi bóle w kręgosłupie. Pomaga także wypracować prawidłową postawę. Najbezpieczniej jednak poradzić się lekarza, jeśli występują wątpliwości.

Dziękujemy za rozmowę.


 

Idalia Kowara-Schmidt – artystka, tancerka oraz instruktor tańca z Bolesławca. Od wielu lat zajmuje się folklorem arabskim, klasycznym egipskim tańcem orientalnym, znanym także jako taniec brzucha, a także jego nowoczesną odmianą - tribal fusion. W 2015 roku uzyskała dyplom instruktora sportu w dziedzinie tańca, a w 2016 roku ukończyła prestiżową Akademię Tańca Orientalnego u znanej i cenionej polskiej tancerki orientalnej – Joanny „Camilii” Pająk. Od połowy 2016 roku prowadzi regularne zajęcia w Pracowni Tańca Orientalnego w BOK-MCC. Taniec orientalny jest jej życiową pasją. Na początku swojej tanecznej ścieżki uczyła się u pani Elżbiety Eisenblatter. Następnie w poszukiwaniu nowych inspiracji zaczęła wyjeżdżać poza rodzinne miasto. Stale bierze udział w różnych wydarzeniach tanecznych, obozach tanecznych oraz międzynarodowych festiwalach, aby doskonalić swój styl oraz technikę. Zdobytą wiedzą i doświadczeniem chętnie dzieli się ze swoimi kursantkami.

Szkoliła się u instruktorów tańca, takich jak: Jamilah (PL), Anna Redlin (PL) Maja (DE), Samntha Emanuel (UK), Eva Sampedro (ESP) Yolanda (PL), Manca Pavli (SL), Yael Zarca (FR), Anna Urbacz (PL-balet), Dominika Suchecka (PL), Sadie (USA), Ariellah (USA), Beata & Horacio Cifuentes (DE), Rozalia Walocha (PL), Camilia (PL), Agata Zakrzewska (PL), Rada (PL), Tahira (PL), Weronika Sahar Litwin (PL), Patrycja Marzec (PL), Nataliya Rubtsova (RU), Elen Ramiza (RU), Katarzyna Wronka (PL), David Katolicky (CZ), Marzena Antas (PL), Abir (PL), Jasirah (PL), Agnieszka Marczak (PL), Sara Damm (PL).

Idalia od przeszło trzech lat bierze czynny udział w konkursach tanecznych, aby wzmacniać swój wizerunek oraz nabywać nowych doświadczeń scenicznych.

Dotychczasowe osiągnięcia to:

  1. Rok 2017:

  • 1st Winner Professional Raks Sharki Category, Oriental Queen of Poland 2017, Kraków
  • 2nd Winner Professional Folklore Category, Kraków
  • 3rd Winner Professional Show/Fusion Category, Kraków
  1. Rok 2016:

  • III miejsce w kat. Drum solo, Goleszów
  • I miejsce w kat. Arabska pieśń estradowa, Lublin, Amatorzy pocz. wg. Ligii Profesjonalistów Belly Dance
  • I miejsce w kat. Raks Sharki, Lublin, Amatorzy pocz. wg. Ligii Profesjonalistów Belly Dance
  • III miejsce w kat. Show Bellydance Solo, Lublin, Amatorzy pocz. wg. Ligii Profesjonalistów Belly Dance
  • Finalistka Miss Belly Dance Poland 2016, Warszawa
  • I miejsce w kat. Duety Belly Dance Fusion, Opole z Aleksandrą Farizah Krzywicką;
  • III miejsce w kat. Solo Oriental Professional, Opole
  1. Rok 2015:

  • II miejsce w kat. Belly Dance Solo Show, Goleszów
  • II place in Oriental Semi-Professional Category, Berlin
  • II place in Tribal Fusion Open Category, Berlin
  • II miejsce w kat. Fuzja, Show & Rekwizyty, Warszawa

Idalia występowała gościnnie na scenach otwartych podczas festiwali w Polsce i w Niemczech, m.in. w Poznaniu, Opolu, Nieznanicach, Warszawie, Lublinie i Berlinie. Regularnie występuje podczas różnych uroczystości oraz imprez na terenie Bolesławca i najbliższych okolic. Prezentowała taniec orientalny oraz tribal fusion na Święcie Ceramiki podczas Wyborów Miss i Mistera w Bolesławcu. Brała także udział w I Flash Mobie w Galerii BCC.

W 2017 roku wraz z Bolesławieckim Ośrodkiem Kultury oraz panią Magdaleną Zientarą z Pracowni Tańca Flamenco „Carmen” zorganizowała IV edycję Festiwalu „Od Hiszpanii po Orient”, dzięki któremu bolesławiecka publika doświadczyła magii orientalnego świata. Idalia zapewnia także komercyjną oprawę artystyczną na weselach, eventach oraz imprezach firmowych. Można było ją obejrzeć w takich restauracjach jak: "Kruszynka", „Europa”, "Inna Bajka", "Arabika", „Garden” czy "Piwnica Paryska". Tańczyła także na okolicznych festynach, np. w Węglińcu oraz w Ruszowie.

Zapraszamy na profil facebookowy artystki

Dodaj komentarz

zapisując komentarz akceptujesz regulamin strony - wszelkie niecenzuralne słowa nie zostaną wyświetlone
Target Image